Klass 4-5
Klass 4
I klass fyra märks en större känslomässig självständighet hos barnen.
Eleverna tar ansvar och reflekterar på ett nytt sätt.
Detaljerade djur- och naturstudier ger eleverna stoff att fundera kring. I sina periodböcker beskriver de i bild och text de olika djurens förmågor och utseende som den skarpsynta örnen, den kvicka och uppmärksamma lilla musen, det stora och modiga lejonet osv. Varje djur har sin speciella förmåga. Eleverna kan känna igen de olika kvaliteterna i sig själva, upplever att människan är mångkunnig och kan använda sina händer till allt möjligt! Vi inser hur viktigt det är att människan tar ansvar för vår natur och djurvärlden.
Historiska berättelser om istid, stenålder och järnålder leder fram till bronsålder och vikingatid. I den nordiska mytologin möter vi Oden och Tor och de andra gudarna i de mest dråpliga och spännande äventyr. Det tilltalar fantasin hos tioåringen och lockar till skratt. Teatergarderoben fylls med vikingakläder och vi dramatiserar någon av berättelserna.
I geografin läser vi om Sverige. Vi hittar landskap, sjöar, älvar, fjäll och hav i våra kartböcker.
Läsning, referat, grammatik, rättstavning, välskrivning, målning, musik och gymnastik är ständigt återkommande i fyran. I engelskan följer vi Robin Hood och hans äventyr.
I matematiken räknar vi med bråk. Vi syr dekorativa mönster i korsstygn och i träslöjden täljs smörknivar och träskedar.
När våren kommer seglar vi ibland som vikingarna till Birka eller övernattar i en stenåldersby.
Klass 5
I klass fem har eleverna ett större medvetande och intresse för historiska händelser och förändringar i mänsklighetens utveckling. I muntliga berättelser får eleverna följa grekerna ut på haven och höra om deras kamper och strategier för att erövra och försvara länder och hav.
Innan vi kommer till Greklands historia har vi fått lyssna till berättelserna om Indien och dess färggranna och sagolika gudar, om Persien och deras soldyrkan och om människorna i Egypten med dess byggnadsverk och speciella syn på liv och död.
Precis som egyptierna intresserar vi oss också för geometri. Vi tillverkar exakta geometriska former utan passare och linjal och tecknar trianglar, kvadrater, pentagoner mm samt bekantar oss med cirkelns geometri.
I botaniken studerar vi olika plantors förvandlingar i växtvärlden.
Grammatik, såväl svensk som engelsk och spansk, är viktig i klass fem.
Norden är temat i geografin. Eleverna får fundera över hur människorna format och formats av sin miljö och natur i Nordens olika länder och ägnat sig åt fiske, skogs- och järnhantering eller jordbruk.
I handarbetet stickar eleverna lovikavantar till sig själva.
Som de gamla grekerna ägnar vi oss åt friidrott och femkamp på gymnastiken.